Keramikk fra Østen: Asia sin keramikk

Keramikk har lange tradisjoner tilbake i menneskets historie, og spesielt i Asia og østen har det skjedd mye som har bidratt til keramikkens mangfold.

keramikk, fra, østen:, asia, sin, keramikk, keramikk, fra, østen

Østens keramikk: Keramikk fra Østen: Asia sin keramikk.

14. mai 2024 av Passiv inntekt / Artikler

Keramiske kunstsamlinger består ofte av et mangfoldig utvalg av keramikkstiler brukt de siste 1000 år. Handelsvare-keramikk kan fortelle oss historien om hvordan folk Asia smidde sosiale og kommersielle bånd med hverandre i gammel tid. Beskrivelsene nedenfor representerer den primære stiler av keramikk varer i Chalre samlingen. 

Celadon 

Celadon er et vestlig ord brukes opprinnelig å beskrive grønn glasur av keramikk fra Longquan i Kina. Den glasur er laget av leire blandet med tre aske og 2-5% jern, og må brennes i et oksygen reduseres atmosfære. 

Den celadonske metoden begynte å bli brukt i 7nde tallet i Kina. Av den tiden av Song-dynastiet (960-1280), ferdighetene av Potters hadde avansert til en høy grad at fine båter hadde en jade-aktig utseende og tekstur. Av den 14. århundre, motiver som lotus blomster og stiliserte chrysanthemums var radert for dekorasjon. 

Celadon produksjon i Norge synes å ha startet i den senere del av det 14nde århundre - rundt tidspunktet for "Ming forbudet" i 1371 da keiser Hongwu besluttet å forby sine undersåtter fra handel med alle andre mennesker. Det er tankevekkende at kinesiske migrants var ansvarlig for. 

Blå-hvitt porselen

Porselensfabrikken er best kjent type keramiske handelsvare. Det er ofte referert til som blå-hvitt fra sine blå (blå kobolt oksid under glasur). Årsaken kinesisk porselen ble så kjente er trolig fordi det ble handlet mye av europeere fra det 17. århundre framover. Innen den tid, Kina hadde allerede eksportert blå-hvitt porselen til Midtøsten og Sørøst-Asia for fem hundre år. 

Den første portugisiske handelsmenn å besøke Kina omsider innsett verdien av "hvite gullet" og begynte å importere begrensede mengder for nobles Europa. Det var imidlertid først i 1603 at den nederlandske East India Company (VOC) sendt en last av porselen til Amsterdam hvor det ble solgt for enorme overskudd. Fra den datoen, kinesisk blå-hvitt porselen ble kjent som de fineste i verden og mye ønsket i Europa og Nord Amerika. 

"Blå-hvitt" porselen første virket under Yuan-dynastiet (1127 - 1279), men ble så gjennomgripende under Ming-dynastiet (1368 - 1644) som i dag blå-hvitt og Ming blir ofte brukt om hverandre. 

Hvit porselen

Hvit porselen begynte å bli gjort i stor skala i Jingdezhen regionen i Kina og på mange andre sørlige kilns fra den tiden av Song-dynastiet (960 - 1279). De mest kjente av de tidlige porselen var qingbai (uttales ching-kake). Hvit porselen ble omsatt i hele Sørøst-Asia. Inntil det 14. århunder var blå-hvitt det dominerende kinesisk porselen i sin tid. 

Qingbai (også kalt yingqing) betyr bokstavelig som "klart blåaktig hvitt. De jade-aktig struktur av porselen resultater fra klar glasur som inneholder jern i små mengder. Når brukes over en hvit porselen kroppen til glasur produserer en greenish-blå farge. Noen har radert eller støpte dekorasjoner. 

Lakkert svart

Lenge før den kinesiske laget blå-hvitt porselen bruker kobolt, en svart jernoksidpigmenter ble brukt til å male motiver under en klar beskytte glasur. Denne teknikken, som brukes til Cizhou i Nord-Kina, som er utviklet uavhengig av celadon produksjon i Sør-Kina. 

Fisk representerer lang levetid og lykke, og dette motivet ble foretrukket til Thailand. I Vietnam, en blomst motivet var vanlig. Det er meget mulig at denne keramiske dekorasjonsteknikk (maleri med oksider og deretter søker glasur) ankom i både Thailand og Vietnam med immigrating Chinese Potters. 

Tre farger Keramikk (også kalt "Sanci") 

Sancai betyr tre farger. Men fargene på de brukes til å dekorere den varer av Tang-dynastiet (618 - 911) var ikke begrenset til tre i tallet. I Vesten, Tang sancai varer ble noen ganger kalt egg og spinat av forhandlere for bruk av grønn, gul og hvit. Selv om det siste av de to fargene kan være mer korrekt beskrevet som gult og antihvit krem. 

Sancai varer stammer fra Nord-Kina. Ved ovn områder ligger på Tongchuan, Neiqui fylke i Hebei og Gongxian i Henan, den leire som brukes for begravelse varer var lik de som brukes av Tang Potters. Den begravelse varer ble oppsagt på lavere temperatur enn moderne porselens. Begravelsessted varer, for eksempel den velkjente representasjoner av kameler og hester, ble kastet i deler, i moulds med deler luted sammen. I noen tilfeller, en grad av individualitet var imparted til sammensatte figurer med hånd-utskjæring. 

Multi-Farget Qing 

Under Qing-dynastiet (1644 - 1911), Potters begynte å bruke sterke farger for å pryde tallerkener og vaser med fine malinger. Porselensfabrikken og keramikk fabrikken begynte å produsere fem-farget tøy ved å bruke en rekke underlakkerte pigmenter til blomster, landskap og figurative omgivelser - en stil som var (og er) svært ettertraktet i Vesten. 

Under Yung Cheng tid (1723-1735) porselen ble forbedret med utvikling av emalje i en lang rekke farger og toner. 

Leirvarer 

Leirvarer er tidligst type keramikk kjent for å ha eksistert i de siste 10.000 år. Sekundær leire ble dannet på keramikk hjulet eller kastes inn strenger og legges oppå en annen for å danne den potten. Leirvarer var vanlig sparken i enkle åpne PITS og derfor finnes i de tidlige sivilisasjoner. Firing temperaturer normalt nådd 400C til 700C. 

Det antas at mesteparten av leirvarer funnet sin vei på handel skip som nødvendigheter av menn seiler fartøyene. Deres fåtall antyder at leirvarer aldri ble laget for eksport. 

Det er fastslått at det kinesiske laget noen av verdens første keramikk åtte tusen år siden med fashioning av hånd-støpte leirvarer beholdere. På slutten Neolitisk tid ganger, Potters hjulet ble utviklet muliggjør en dramatisk fremgang i keramiske teknologi. Den sofistikerte av tidlig Chinese Potters er irrefutably demonstrert av den berømte krigere avdekket av arkeologer i graven til keiser Qin (259-210 BCE). 

Gjennom århundrene, Kina opprettholdt sin dominerende posisjon som produsent av keramikk som utallige nye teknologier og stiler ble utviklet. En av de viktigste var tre fargede leirvarer av Tang-dynastiet (618-907 CE), oppkalt etter den lyse gul, grønn og hvit. Denne perioden også merket den første utbredt bruk av keramiske som dekorative medium for kunst. 

En annen type keramikk som utviklet under Tang perioden var kjent for å oftere bruke engelskspråklige keramikere. Denne stilen ofte har en greenish glasur og vanligvis ganske enkelt, men elegant formet. Celadons var så vellykket at produksjonen fortsatte i Kina i århundrer etterpå og ble handlet mye gjennom mye av Sørøst-Asia. 

Under Song-dynastiet (960-1279 CE), keramikk ble en dominerende form. Stilen ble en av de mest suksessrike keramisk typer noensinne produsert i Kina og ble derfor omsettes i hele Sørøst-Asia. En form for porselen som ble særlig populær som omsettes keramiske var Qingbai som ordrett betyr "blåaktig hvitt keramikk" og har en krukke aktig struktur. 

Blå-hvitt porselen først ble opprettet under Yuan-dynastiet (1279-1368 CE). Oppsagt ved høyere temperatur enn jord keramikk, porselen er preget av et glass som er ferdig med sin hvit leire kroppen. Potters av senere Ming-dynastiet (1368-1644 CE) avanserte kunsten med blå-hvitt porselen til en slik grad at de fleste mennesker i dag tror på stilen som unikt kinesisk. 

The Qing periode (1644-1911 CE) var den siste av de keiserlige dynasties og så nyskapende fem fargede mønstre som nådde en ny topp i popularitet, særlig i vest.