Barn og leker

En rask titt i en lekebutikk kan få den eldre generasjon til å bli litt bekymret over alle de nye lekene. Finn ut hva barn liker å leke med før du kjøper leker til barna.

barn, leker, barn, og, leker

Barn og leker: Barn og leker.

14. mai 2024 av Passiv inntekt / Artikler

Hyller på hyller av dataspill skriker etter oppmerksomhet, og tilbyr barn verden av muligheter, spennende spill, full Throttle interaksjon, total nedsenking i fantasy verdener og andre opplevelser som virker nesten for godt til å være sant. 

Selv tar et skritt bort fra disse rent datamaskin drevet spill, virker det som nesten alle andre leketøy inneholder en mikrobrikke, for moro fylt fullstendig interaktiv underholdning. Men gjør våre barn trenger virkelig å bli underholdt? Eller barn har ikke bare et naturlig ønske om å underholde seg selv, men faktisk har et slikt behov? Det er fristende å tenke, se på utvalg av leketøy på tilbudet, som dataspill og teknologi drevet lekene vil trolig ta over et barns liv, og erstatte sine spille tid med underholdning tid. Bytte spille med underholdning er selvsagt ikke det samme, og skaper en spesiell sak.

Spill er fullstendig aktivt, barnet er sentrum og drivkraften i spillet, og barnet er den som trenger å bruke sin fantasi, mens underholdning er mer passive, med barnet bare observere, eller delta i en relativt passiv måte hva en annen har forestilt og opprettet. Redusere barnets aktive deltakelse, og redusere behovet for dem å stimulere og bruke sin egen fantasi ikke kan være bra - men er det der vi er overskriften, og er tradisjonelle leker satt til å være seg historien til museet? Vil barn fremtiden ganske enkelt plugge seg i å spille? 

Selvfølgelig er det fristende å foreslå noe slikt, men i virkeligheten, er svaret kan finnes svært enkelt ved å se barn spille. Barnas grunnleggende behov er ikke formes av moten eller industri. Barn har et sterkt naturlig ønske om å spille, for å være i kontroll over sitt eget spill, å lage sine egne regler og å bryte reglene satt for dem. Dette er ikke bare en tåkete eyed måte å se på barndommen, disse behovene er satt i psykologiske stein av tusenvis av år med evolusjon. Det er slik barn oppdage uavhengighet, og hvordan de er fornuftig av verden. 

Selv om barn liker å spille dataspill, vanligvis er dette en sosial ting med dem å invitere venner runde å spille med dem, som de fleste spill er multiplayer. Spillet blir ikke fokus, men det mediet som de spiller og konkurrere. Hvor lang tid de bruker på hvert spill, i de aller fleste tilfeller er faktisk ganske begrenset. Selv ser på smarte teknologiske leketøy, som de som synger, danser, fortelle historier og reagere. Når batteriene er døde, leken er ofte spilt med i mer tradisjonell forstand. Datteren min vil gjerne spille te tid med henne bamser og har et par av alle synge og danse dukker sitter langs dem, gjenværende slått, helt stum og nytes hver bit like mye som om de var aktive. 

Barn skriver reglene sine selv, og selv om teknologien og de som produserer leker til barn kan kaste teknologi i blanding, det er barna som til slutt gjør sine valg om ikke bare det å spille med, men hvordan. Clever lekene kan produsere en oppspilt reaksjon, og får mye oppmerksomhet i løpet av livet av det første settet med batterier, men når batteriene har dør, og den første nyheten har slitt av, det vil alltid være byggesteiner og fargestifter, som aldri går tom , en av mulighetene, eller strøm. Drevet av barnas fantasi, i stedet for batterier, disse lekene er satt til å vare evig.